Zsoltár 34, 13-14 – „Ki az aki élni akar és jobb napokat akar látni? Őrizd meg nyelvedet a gonosztól, s ajkad ne beszéljen csalárdságot!”
Bevezetés
A nyelvnek és a beszédnek nagyon nagy szerepe van az életünkben. Ezzel kommunikálunk, a nyelvünkkel és a beszéd által tudjuk megfogalmazni és átadni az érzéseinket, a gondolatainkat, a véleményünket, a szeretetünket, a fájdalmainkat, az örömeinket, a szükségleteinket. A nyelv és a beszéd nagyon fontosak, a legfontosabb kommunikációs eszköz. Lelki, szellemi vonatkozásban is nagy szerepe van a nyelvnek, mert a hitünk is a beszéd által jön elő belőlünk, illetve hatása van ránk az általunk kimondott szavaknak.
A szavainknak hármas hatásuk van: ránk, másokra és a szellemvilágban.
A szentírásban elég sokat olvashatunk a nyelvről, a beszédről, a szájról és az ezekkel kapcsolatos lelki vonatkozásokról. Csak a Példabeszédek könyvében 37 helyen találtam ide vonatkozó konkrét útmutatást, tanácsot, de ezen kívül a zsoltárokban is, a többi ószövetségi könyvben és az újszövetségben is találunk útmutatást, törvényeket, szabályokat és kijelentéseket a nyelvvel, beszéddel kapcsolatban. Péld 18, 21 – a nyelv által jöhet halál is, élet is, ki mit szeret, annak gyümölcsét élvezi.
A nyelv egy ajándék, egy hatalom, ami által Isten meg akar áldani bennünket. A mai tanításnak az a célja, hogy világosságot gyújtson ezzel a témával kapcsolatban, és döntést hozzunk életünknek azzal a területével kapcsolatban ami a nyelvünkkel és beszédünkkel kapcsolatos, olyan döntést, ami áldást és nem átkot von maga után.
1. Általánosságok
A példabeszédek könyvében két csoportra van osztva az ember aki szól: az istenfélő, istenkereső ember és az istentelen ember, az ő beszédeik vannak egymással szembe állítva, a sorokból pedig kitűnik, hogy nagy különbség és nagy ellentét van közöttük.
10, 11 – Az igaz szája élet forrása, a gonoszok szája erőszakot áraszt
10, 13 - Az értelmes ajkán bölcsességet találsz, ám vessző való az esztelen hátának!
10, 18 – A hazug ajkak gyűlöletet takarnak, aki rágalmat szór az ostoba.
10, 32 – az igaznak ajka azt tudja, ami kedves, a gonosz szája pedig azt, ami romlott.
11, 11 – az igazak áldása által emelkedik a város, a gonoszok szája pedig lerontja azt.
Más a motivációjuk, más a beszédük és más az eredmény a saját és a mások számára. Az egyik ok, ami meghatározza azt, hogy áldás, vagy átok az eredménye a beszédnek, az a beszélő, szóló ember hovatartozása és életvitele. Aki istennel él, akinek a szíve tiszta és igaz, akinek a szívében a Szentlélek van jelen, annak a beszédén keresztül ez nyilvánvaló lesz, Isten jelenléte ki fog áradni és áldás lesz mindenki számára aki hallgatja. Akinek a szívében nincs Isten, vagyis valami más van, pl. erőszak, gyűlölet, romlás, erkölcstelenség, annak a beszéde által ez felszínre jön és rossz gyümölcsöket terem. Ezt a törvényszerűséget megfogalmazza a Mt 12, 34: “A száj ugyanis a szív bőségéből szól”. Ez az első dolog amit nagyon jól meg kell jegyezni: ami a szívedben van az elő fog jönni a beszédeden keresztül. Ezért az első dolog, hogy rendet kell tartani a szívedben, hogy a beszéded áldás lehessen. Hogy a beszédeden keresztül Isten cselekedhessen. És hogy a szívedben rend és tisztaság legyen, vigyázni kell arra, hogy mit engedsz be a szívedbe a többi érzékszerveden keresztül, mit hallgatsz, milyen zenét, milyen beszédet, mit nézel, milyen TV műsorokat, ezek mind hatással vannak rank és nyomot hagynak a szívünkben.
Az első tehát, hogy folyamatosan gondoskodsz arról, hogy abba a kategóriába tartozzál, hogy igaz ember legyél. Nem elég ha egyszer ide iratkoztál fel, hanem folyamatosan meg kell térni az istentelen dolgokból, folyamatosan meg kell harcolni a bűn ellen vívott harcot, és elfogadni a megigazulást Istentől. Ha ezt nem teszed akkor hiába jársz közösségbe vagy templomba, a szívedben a gaz fog felnőni, magától csak a gaz nő fel, a testi dolgok nőnek fel és az jön elő a szádból. (TT – vezetés közbeni spontán megnyilvánulások). De nem ez Isten akarata, nem erre kaptunk elhívást, nem ezért volt nagy a mi váltságdíjunk. Isten akarata az, hogy a szád élet forrása legyen, hogy ajkaid bölcsességet szóljanak, hogy a te áldásod által emelkedjék a város, Isten országa, Isten népe. A beszéd felelősség, mert te döntöd el, hogy mikor hozol áldást és mikor átkot a beszédeddel. Ez sokszor nem tudatos, és sokszor ösztönszerűen cselekszünk és beszélünk és spontán szórjuk az istentelen dolgokat. Nem elég az, hogy ha nyilvánosan szépen beszélsz, hiszen attól még lehet, hogy a szívedben helytelen dolgok vannak, csak megtanultál viselkedni, de amikor olyan környezetben vagy ami nem követeli mega viselkedést, amikor nem szégyelled magad akkor szabadjára engeded magad és akkor tör ki belőled a lázadás, a harag és minden más. Ez nem jó.
A nyelv bűnei:
Szeretnék kitérni egy területre, ahol rendben kell legyen a nyelv és a beszéd. Ez a hazugságok területe. A nyelv olyan szempontból is hatalom, hogy lehetőséged van megtéveszteni másokat és ezek által a megtévesztések által befolyásolni másokat. Sokszor ez lehet egy látszólag pozitív befolyásolás, pl. amikor kegyes hazugságokat mondasz, hogy ne bánts meg valakit, vagy, hogy megvigasztalj vaakit, vagy hogy letagadj vagy eltakarj egy rossz dolgot, pl. egy betegséget. Sok keresztény az ilyen hazugságokat megengedi magának, mivel látszólag jó céljuk van és azt hiszik jót tesznek a hagugság által. Úgy gondolom, hogy ez egy helytelen dolog, mivel Jézus azt mondja: „én vagyok az út, az igazság és az élet.” Ő az igazság és minden követőjére jellemző volt, hogy még az életük árán is ragaszkodtak az igazsághoz. A szellemi fegyverzetnél az efezusiakhoz írt levélben is megtaláljuk az igazságot, mint az elsőt a szellemi fegyverek közül! „derekatokat övezzétek fel igazsággal...”Ez egy védelmi fegyver, ami az életünk középpontját kell körbevegye, ahol a súlypont van. Ha hazugság veszi körül az életünket akkor sebezhetőek leszünk az ellenséggel szemben, különösen a megtévesztésekkel szemben, nem fogjuk tudni felismerni az ellenség csapdáit és hazugságait, amelyek ellenünk irányulnak. Lehet, hogy a hazugságaiddal másoknak pillanatnyilag jót teszel de csak egy hamis vigasztalást nyújthatsz hazugság által, ami olyan mint egy bumeráng, ami visszaüt. A pillanatnyi vigasztalás után sokkal rosszab helyzetbe kerül az illető, újabb hazugságokra lesz szükség, amelyek nélkül nagyon nehéz lesz neki szembenézni az igazsággal (pl. egy betegség esetében), ezáltal ártasz neki. Itt megnyilvánul a hazugság hármas vétke:
- a hazugság miatt lemerad Isten vigasztalásáról, ami helyett a te hazugságodat kapja
- a hazugság miatt kevesebb esélye lesz később szembenézni az igazsággal
- te magad támadhatóbb leszel az ellenség számára
Úgy gondolom, hogy nagyon vigyázni kell ezzel a területtel, mert ez hozzátartozik ahhoz, hogy az igaz kategóriába tartozzál.
Más helytelen dolgok is vannak a nyelvvel kapcsolatban, pl. a pletyka, a zúgolódás, a manipulálás. Ezek mind megfosztanak attól, hogy Isten áldásait tapsztaljuk.
Az alap a tiszta szív, a megigazultság. Ha jó az alap akkor jók lesznek az eredmények is, ha pedig rossz az alap, akkor modhatsz szépeket, mert akkor sem lesz áldás a szavaid nyomán, mert ez Isten törvénye.
A beszéd hatalom és lehetőség: megalázni (magadat és másokat - MM), felemelni, bátorítani, hitet felszítani, Isten jelenlétét elhozni, felszítani MM. Mivel a beszéd egy kommunikációs eszköz, a beszédednek meghatározó szerepe van a kapcsolatainkra. Az, hogy hogyan beszélünk másokkal, tisztelettel vagy tiszteletlenül, lebecsülően vagy felemelően, szeretettel vagy hidegen, ez mind befolyásolja a kapcsolataink minőségét. Isten jó kapcsolatokat és bensőséges barátságokat akar adni nekünk, hogy ezek keretében tudjuk egymást bátorítani, vigasztalni, egymásért imádkozni. Az ilyen jó kapcsolatoknak az egyik kulcsa a kommunikáció és a beszéd milyensége, hisz a szavaid által adod át ami a szívedben van más emberek felé.
A kimondott szónak néha nagyon nagy ereje van egy kapcsolatban, például egy nézeteltérés vagy veszekedés után vagy ha sérelem ér a másik részéről, valószínűleg feltételezed a jószándékot a másikban és mind a ketten szeretnétek rendezni a félreértéseket és a sérelmeket, de ehhez valakinek ki kell mondani bizonyos dolgokat. Nem elég ha magadban bánod, hogy valakit megbántottál, ki kell mondd ezt neki is. Ugyanígy nem elég ha valakivel együttérzel egy nehéz helyzetben, ha sokkal többet is tehetsz azáltal, hogy szóban közel viszed hozzá Isten vigasztalását. Nagyon fogyelni kell a szavainkra, mert szavak által tönkre lehet tenni egy kapcsolatot, össze lehet törni valakinek a szívét, be lehet csapni valakit, de fel is lehet emelni, új reményt lehet neki adni.
2. Mennyei stratégia a test megfékezésére
Jakab 3, 2-12 – „ha valaki szavában nem hibázik, az tökéletes ember, s az ilyen féken tudja tartani az egész testét is. Ha ugyanis a lovaknak zablát teszünk a szájába, hogy engedelmeskedjenek nekünk, az egész testüket kormányozzuk. Lám, a hajókat is, bár nagyok, és erős szelek hajtják őket, a kis kormánnyal oda irányítják, ahová a kormányos akarata vezeti. Így a nyelv is kicsi testrész ugyan, de nagy dolgokat visz végbe. Íme, egy csekély tűz milyen nagy erdőt gyújt fel! A nyelv is tűz, a gonoszság egész világa. Testrészeink közül a nyelv az, amely beszennyezi egész testünket, s a pokoltól lángra lobbanva egész életünk folyamát lángra gyullasztja. Mert minden vadállat és madár, kígyó és egyéb állat természetét meg lehet szelídíteni, és meg is szelídíti az ember, a nyelvet azonban az emberek közül senki sem szelídítheti meg. Nyughatatlan rossz az, telve halálos méreggel. Azzal áldjuk az Istent és az Atyát, és azzal átkozzuk az embereket, akiket isten a saját képére teremtett. Egyazon szájból ered az áldás és az átok. Testvéreim, ennek nem kellene így lennie. Vajon a forrás bocsát-e ki ugyanabból a nyílásból édes és keserű vizet? Vajon teremhet-e, testvéreim, a fügefa szőlőt, vagy a szőlő fügét? Így a sós forrás sem adhat édes vizet.”
Az alapgondolat az, hogy Isten a mi megszentelődésünket akarja, azt akarja, hogy majd ott legyünk vele az ő dicsőségében és, hogy már itt a földön jó gyümölcsöket teremjünk. Ehhez a megszentelődéshez és a testi dolgok, testi megnyilvánulások megfékezésére kapunk egy stratégiát. Biztosan tapasztaltátok, hogy sokszor milyen nehéz egy-egy területen megfékezni az óembert. És ha egy területen végre nagy erőfeszítések árán területet nyersz, sikereket érsz el, akkor rögtön előbukkan egy másik terület, ahol nagyon gyarló módon nyilvánulnak meg a testi dolgok. Isten ebben az igében rámutat egy kulcsfontosságú területre, a nyelvre, amit egy hajó kormányához hasonlít, amivel irányítás alatt lehet tartani az egész testet. Lehet régóta küszködsz különféle bűnökkel több vagy kevesebb sikerrel. Isten most egy új stratégiát akar mutatni, hogy egy új módon vedd fel a harcot. Vizsgáld meg, a te életedben hogyan áll ez a nyelv dolog. Ha nem jól áll, Jakab azt mondta, hogy nem kellene ennek így lennie. Mert ha ezt így hagyjuk akkor a forrásunk keserű vizet fog adni. Ha tehát jó gyümölcsöket akarunk, ha győzelmet akarunk a testünk fölött, akkor sokkal nagyobb hangsúlyt kell fektetni a nyelvünk megfékezésére. Mint amikor van egy erős ellenséged és valaki megsúgja mi a gyenge pontja. Isten igéje győzelemre vezet.
3. Jó gyümölcsök és élő víz forrása
Feltétel: Amikor átkokat mondunk ki valakire, akkor a kimondott szónak a hatása függ a személy szándékától és szívének állapotától. Amikor áldást mondasz, a szavaid hatása szintén függ a szíved szándékától és tisztaságától. Amilyen komolyan veszed te amit mondasz, Isten is legalább olyan komolyan veszi. Hiába kéred, hogy valakit Isten áldjon meg, ha a szívedben befolyásolni akarod egy irányba az imád által, nem lesz hatékony az áldás, csak minimális. Isten őt meg fogja egy kevéssé áldani, de téged nem. Ha tiszta szándék és őszinte, érdektelen szeretet van a szívedben aziránt akire kéred Isten áldását, akkor Isten sokkal erőteljesebben tudja megáldani az illetőt és téged is, mert nem áll semmi az áldás útjába.
- Hatékony ima
o kérni Jézus nevében
„Bizony, bizony mondom nektek: Aki hisz bennem, ugyanazokat a tetteket viszi majd végbe, amelyeket én teszek, sőt nagyobbakat is tesz majd azoknál, mert én az Atyához megyek. Bármit kértek majd nevemben az Atyától, megteszem nektek, hogy az Atya megdicsőüljön a Fiúban. Ha pedig tőlem kértek valamit az én nevemben, megteszem nektek.”
Jn 14, 12-14
Hogyan lehet valakitől bármit kérni az ő nevében?
Ha a 12. vers szerint hit által annyira azonosulsz vele, és ez tettekben is megnyilvánul, akkor bármit kérsz, az olyan lesz, mintha ő kérné, ezért kérheted az ő nevében. Mivel ő az Atyához megy, helyetteseket hagy, azokat akik hisznek benne, hogy folytassák ugyanazokat a cselekedeteket, amiket ő tett – hatalommal tanított, betegeket gyógyított, kiűzte a gonosz lelkeket, szava által életre keltett embereket. Ezeket folytatni kell, mert ő az Atyához megy, mi meg itt maradunk és folytatnunk kell amit ő elkezdett. Ezt természetesen magunktól nem tudjuk megtenni, ezért kell kérni és vele azonosulni hitben és úgy élni, hogy maximálisan teret engedjünk neki, hogy amikor valahol megjelenünk, vagy fellépünk akkor olyan legyen, mintha Jézus jelenne meg. Amire mi nem vagyunk képesek, azt ő megcselekszi a Szentlélek által, hogy az Atya megdicsőüljön a Fiúban. Az ő nevében nem tudunk olyat kérni, amit ő nem akarna teljes szívéből. A bármi, vagy valami az feltételezi a Jézussal azonosult életet, az odaszánást, a szentséget – így bármi amit kérünk olyan lesz, ami kedves előtte. Aki hisz, az ide el kell jusson, ebben kell éljen, hogy teljesen azonosuljon vele és teljesen Jézus kedve szerinti életet éljen.
A Szentlélek erőteljes jelenlétének feltételeit meg kell teremteni és meg kell őrizni. Ha a Szentlélek erőteljesen jelen van akkor általa tudsz imádkozni, Istennek tetsző dolgokat fogsz mondani, prófétálni fogsz az ő nevében, az ő gondolatait és véleményét, látását továbbítod. Mindez akkor lép érvénybe, illetve azzal arányos mértékben valósul meg, amennyire Jézus mentalitását, hozzáállását magadévá tetted. Bármit kérni = bármi amit Jézus kért volna.
Ha így imádkozol, akkor megvalósul az, amit kimondasz, nem varázslat által, hanem az Istennek tetsző szeretet megnyilvánulása miatt.
o Hitet ébreszteni beszéded által
Az imában nagyon fontos a hangosan kimondott szó. Bár Isten látja a szívedet és tudja mit gondolsz, mielőtt kimondanád, mégis erőteljesebb a hangos ima. A kimondott ima hitet ébreszt. Elsősorban magadban – “áldjad én lelkem az Urat”, de akkor különösen, amikor másokért imádkozunk. Amikor valakiért hangosan imádkozol, akkor azonkívül, hogy Isten meghallgatja az imádat és megáldja azt, akiért imádkozol, van egy bónusz kegyelem, mégpedig az, hogy a hangos ima által hitet ébresztesz a másikban és segít megnyitni a szívét Isten közeledésére. Ez akkor is működik, amikor nem imádkozol, hanem csak beszélgetsz valakivel, közben is lehet hitet ébreszteni valakiben – TT – autóban Csabával.
o Prófétálni
Egy másik szóbeli áldás a prófétálás. Amikor a szádat arra használod, hogy Isten üzenetét közvetítsd, hogy Isten a te beszéded által vigasztaljon meg, emeljen fel, bátorítson más embereket. Ha a nyelvedet megfékezed és Isten szolgálatába állítod, akkor ez sok áldás forrása lehet – péld: az igaz szája élet forrása, az igaz szája által emelkedik a város... Isten tud erőteljesen cselekedni a te szavadra, ha akkor és azt mondod ami az ő akarata.
o Előhívni a nem létezőkből a létezőket
Isten hitbeli életre hív, arra, hogy ne a látható dolgokra tekints és ne arra nézz, ami nincs, ami hiányzik, hanem őrá, mert ő egy olyan Isten akinek nincs lehetetlen
“Ő hitt annak, aki életre kelti a holtakat és életre hívja a nem létezőket.” – Róm 4, 17
Isten életre tud kelteni élettelen embereket és teremteni tud a semmiből dolgokat – hitet, reményt, életet, áldást. Sőt Isten mindezt meg tudja tenni azoknak a szavára és hite által, akik hisznek benne. Pl. Ezekiel 37, 1-10. Felolvasni, magyarázni - Isten Ezekiel szavára életre keltette a csontokat.
“Mindazoknak, akik befogadták, hatalmat adott, hogy Isten gyermekei legyenek”. – Jn 1, 12
Hitben el kell kérjük mi is azt ami még nem létezik, de Isten megígérte. Azokat az ígéreteket, amiket Isten nekünk megígért elő kell hívni, hogy jelenjenek meg. Természetesen az Úr határozza meg, hogy mikor jelennek meg azok a dolgok, nmikor teljesülnek be az ő ígéretei, de a mi hitünk szükséges hozzá és a hitünk abban is megnyilvánul, hogy hogyan imádkozunk.
Amikor a beszédet helytelenül használjuk, akkor háromszorosan vétkezünk:
azzal, hogy nem építjük Isten országát,
azzal, hogy rosszat teszünk és
azzal, hogy teret adunk az ördögnek.
Ha helyesen használjuk a nyelvünket, akkor uralmat kapunk egész testünk fölött és áldást nyerünk magunk és mások számára is.
Zsoltár 34, 13-14 – „Ki az aki élni akar és jobb napokat akar látni? Őrizd meg nyelvedet a gonosztól, s ajkad ne beszéljen csalárdságot!”
Nagyvárad, 2010 május 20 Perei László
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése