Elmélkedés az identitásról, az istengyermekségről, a
lehetőségekről és a tékozlásról
Alapgondolat: Az identitás alapja a Jn 1, 12 – az
istengyermekség. Ez a legnagyobb kincsünk és ebben rejlenek a legnagyobb
lehetőségeink. Amikor ebben élünk, vagy ez nyilvánul meg az életünkben, akkor
nem kell rendkívüli dolognak tartani mivel ez a normális, ez a kötelességünk.
Amikor nem lépünk fel istengyermeki hatalmunkkal, nem használjuk ki az
istengyermekség lehetőségeit, akkor tékozlókká válunk, hiábavalóvá tesszük
Isten ajándékát. Van egy alap identitás – az istengyermekség, ami érvényes
minden hívőre és van egy személyes, sajátos identitás, mégpedig az, hogy a te
egyedi lényedben hogyan bontakozik ki és hogyan nyilvánul meg az
istengyermekség, hogyan tudod kamatoztatni a rád bízott értékeket.
“Péter és János pedig felmentek a templomba a kilencórai
imádság idején. Ekkor egy férfit vittek arra, aki születésétől fogva béna volt.
Naponta odatették a templomnak az úgynevezett Ékes-kapujához, hogy a templomba
jövőktől alamizsnát kérjen. Amikor Pétert és Jánost meglátta, amint a templomba
készültek bemenni, könyörgött, hogy alamizsnát kapjon. Péter Jánossal együtt
reátekintett, és azt mondta: ,,Nézz ránk!'' Erre az rájuk nézett, remélve, hogy
kap tőlük valamit. Péter azonban így szólt: ,,Ezüstöm, aranyam nincs, de amim
van, azt neked adom: a Názáreti Jézus Krisztus nevében kelj fel és járj!''
Azzal megfogta jobb kezénél, és fölemelte. Erre azonnal erő szállt a lábába és
talpába, úgyhogy felugrott, állt és járt-kelt. Bement velük a templomba,
járkált, ugrándozott, és dicsérte az Istent. Az egész nép látta, hogy jár, és
Istent magasztalja. Ráismertek, hogy ő az, aki alamizsnáért üldögélt a templom
Ékes-kapujánál. Elteltek csodálkozással, és magukon kívül voltak amiatt, ami
vele történt.”
ApCsel 3, 1-10
Sokszor előfordul az életben, hogy szükséghelyzetek,
válságok, nehéz szituációk elé kerülünk. Néha nyilvánvaló a megoldás, máskor
törnünk kell a fejünket és elég sokat kell gondolkozni a megoldáson. Előbb-utóbb
eljutunk oda, hogy elgondolunk egy logikus, ésszerű megoldást és azt is tudjuk,
hogy a megoldáshoz mire van szükség. Ez a szükséges dolog nagyon fontos abban a
szituációban, hiszen attól függ életünk aktuális nagy problémájának a
megoldása. Olyan is van, hogy a nagy problémát nem tudjuk megoldani tőlünk
független okok miatt – pl. egy betegség és ilyenkor legalább a helyzetünkön
próbálunk javítani. Azonban még ebben az esetben is tudjuk, hogy mire van
szükség. Ez az, ami aranyat ér számunkra. Ezért akár fizetnénk is, mégis
előfordulnak szituációk, amikor ez a dolog hiányzik. Amikor az általunk
legjobb, vagy egyetlennek tűnő megoldáshoz való dolgok hiányoznak akkor pánikba
esünk. Akkor úgy érezzük, hogy mindennek vége. Ha az nincs, akkor semmi nincs.
Ez a sátán egyik nagy hazugsága – elhiteti, hogy a kulcsfontosságúnak gondolt
dolog minden, a legfőbb kincs, és ha az nincs, akkor nincs semmid. Ennek a
hazugságnak van alapja, hiszen a dolog valóban hiányzik és valóban fontos.
Ezért elhisszük és kétségbeesünk. Ezzel az ellenség valójában bizalmatlanságot
akar ébreszteni bennünk Isten iránt, akinél minden megoldás megvan az életünk
minden problémájára, még akkor is ha mi nem rendelkezünk ezzel a megoldással és
nem is tudjuk megszerezni a megoldáshoz szükséges dolgokat.
Amikor egy szükséghelyzettel kerülünk szembe ami megoldásra
vár, akkor jellemzően először azokat a dolgokat vesszük észre, amelyek
hiányoznak, amivel nem rendelkezünk.
A koldusnak egy óriási problémája volt, hogy születésétől
fogva béna volt, nem tudott járni. Ez elég nagy probléma és eléggé
megoldhatatlan volt. Különösen abban a korban, amikor az orvostudomány elég
kezdetleges volt, de az is lehet, hogy a mai modern tchnikával sem tudtak volna
segíteni rajta. A koldus számára, mivel úgy született, természetessé,
normálissá vált betegsége, fogyatékossága és bár szíve mélyén biztosan nagyon
szeretett volna meggyógyulni és teljes életet élni, valószínűleg nem is remélte
ezt mivel semi esélye nem volt rá. A legtöbb, amit várhatott, hogy könnyebb
lesz az élete ha kis pénzt kap a járókelőktől. Talán úgy is fogalmazhatunk,
hogy mivel nem ismerte Istent, eltorzult a saját magáról alkotott képe is.
Sánta emberből koldus lett. Abban ragadt meg, ami nem volt neki. Nem tudott
járni és nem volt pénze. Ebből nem tudott továbblépni és arra kereste a
megoldást, hogy megoldja ami nincs, pénzt kéregessen, pedig az alap probléma a
bénaság volt, a pénztelenség cask ennek egyik következménye.
Szerencséjére Isten arra vezetett egy embert, akinek rendben
volt az identitása.
Ahhoz, hogy rendben legyen az identitás, két dolog kell
rendben legyen. Az egyik az, hogy ismered Istent és hiszel benne, a másik
pedig, hogy hozzá tartozol és tudatában vagy ennek. Ez már nem minden embernek
jön össze, de ha meg is van, önmagában még ez sem elég.
Az identitás nem önmagáért van, hanem egy céllal kaptuk
ajándékba az istengyermekséget. A legfőbb cél az, hogy majd örökké Isten
jelenlétében éljünk és részesüljünk mindabban, amit számunka készített, hogy
megmeneküljünk és bűneink következményei helyett az örök életben részesüljünk.
Ez a fő célja a meghívásnak és minden ajándéknak, ebben van a lényege az
identitásnak, hogy bűnösből megváltott less, szeretett gyermek, koldusból
örökös. A másodlagos célja és értelme az istengyermeki identitásnak az, hogy
mindent megtegyen, ami a saját vagy mások életében elősegíti az elsődleges
célt, azaz az üdvösséget. Hogy az életed termékeny és gyümölcsöző legyen. Ez
nagyon hozzátartozik és egyáltalán nem opcionális.
Mit tudunk a termésről, a produktivitásról?
Iz 55, 10: Mert amint lehull az eső és a hó az égből, és
nem tér oda vissza, hanem megitatja a földet, termékennyé és gyümölcsözővé
teszi, magot ad a magvetőnek és kenyeret az éhezőnek, 11úgy lesz az én igém is,
mely számból kijön: nem tér vissza hozzám eredménytelenül, hanem megteszi, amit
akarok, és véghezviszi, amiért küldtem.
Istennek az a tetsző, az a kifejezett akarata, hogy
megvalósuljon a szava, ne legyen hiábavaló a műve, hanem az amit ajándékba ad,
az legyen hasznos, legyen segítségére az
embernek és biztosítsa számára az életet. Megegyezhetünk tehát abban, hogy a
termés, termékenység benne van Isten tervében, a világ természetes rendjében és
benne van a világ természetfeletti rendjében. Erről tanúskodnak a következő
igék is:
Zsolt 1: az az ember, aki az Úr törvényében leli kedvét, aki
Isten útján jár, tehát aki hisz, aki a Jn 1, 12 kategóriába tartozik, olyan,
mint a folyóvíz mellé ültetett fa, amely kellő időben gyümölcsöt terem! Újból
azzal találkozunk, hogy Isten kifejezett akarata, hogy az identitáshoz
párosuljanak eredmények, termés, gyümölcs, valami jó, szükséges, tápláló
megnyilvánulás.
Mt 12, 33: Ha jó a fa, jó a gyümölcse is, ha rossz a fa,
rossz a gyümölcse is. Mert gyümölcséről lehet megismerni a fát. – nem elég ha
van egy fa, szükséges a gyümölcs is.
Mt 3, 10: A fejsze már a fák gyökerén van: ezért minden fa,
amely nem terem jó gyümölcsöt, kivágatik, és tűzre vettetik.
Tehát nem csak egyszerűen jó, ha gyümölcsöt terem az
életünk, hanem veszélybe is kerülünk ha nem.
Hogyan kerülünk veszélybe és
miért?
Isten megbüntet?
Nem büntet meg, hanem olyan következményei lesznek, ami
felér egy büntetéssel, bár nem az.
Pár szóban kitérnék erre, mert úgy gondolom,
hogy elég fontos mondanivalója van. Először is térjünk vissza Péterhez és a
koldushoz. Amikor az alamizsnáért könyörgött mit mondtak neki először: Nézz
ránk! – akarták látni, hogy kiről van szó. Nem egy felületes életet éltek,
hanem ebben a konkrét esetben is látni akarták, hogy kivel állnak szemben és mi
a probléma. És meg is látták. Isten, aki Lelke által ott volt Péterben és
Jánosban, tudta, hogy kicsoda az a sánta koldus, mi van a szívében és mire van
szüksége. És egy olyan kellő idő volt, amikor az apostolok élete és identitása
meg kellett nyilvánuljon és gyümölcsöt teremjen annak érdekében, hogy a másik
ember üdvösségre jusson és meggyógyuljon. Erre az rájuk nézett, remélve, hogy
kap tőlük valamit. Péter azonban így szólt: ,,Ezüstöm, aranyam nincs, de amim
van, azt neked adom. Péter nagyon nyílt és őszinte volt, szavaiból az is
világos, hogy mennyire tudatában volt identitásának: mi az amije nincs és mi
az, amije van. Nem állt meg annál, hogy mit kér a másik és hogy ő abban nem tud
segíteni, mert neki sincs pénze. Lehet, hogy éppen lett volna egy kis aprója,
ami odadobhatott volna neki, de Isten nem arra hívta el, nem ez volt az
identitása, hogy a legkevesebbet adja, hanem Krisztushoz hasonlóan a legtöbbet.
Lehet, hogy amikor a koldus meghallotta, hogy ezüstje, aranya nincs, akkor el
is fordította a fejét tőlük, hiszen azt gondolhatta, hogy akkor semmijünk
nincs, amire neki szüksége van. Sokszor itt akadunk el mi is, visszatérve a
megoldásra váró problémákra, amikor elhisszük azt, hogy ha nincs meg ami
látszólag a kulcsfontosságú dolog, akkor nincs semmi és a helyzet reménytelen. Ha
itt lett volna vége Péter mondatának akkor be sem került volna a szentírásba.
Ezüstöm, aranyam nincs, szevasz. Értelmetlenné válik az identitás.
Haszontalanná. Értéktelenné. Ugyanúgy, mint a fa amely nem hoz gyümölcsöt. Ki
kell vágni, mert haszontalan.
Hogyan lesz az életünk haszontalan? Ha nem
használjuk és ezzel elpocsékoljuk azt, amink van. Ami látszólag semmi, ami
nincs. A kincs, ami nincs. Amire azt mondjuk, hogy nincs semmi, az valójában egy
kincs. Ahogyan kincs volt az, amiről a koldus azt gondolta, hogy nincs
semmijük. Mert Péter nem fejezte be ott a mondatot, hogy mi az amije nincs,
hanem továbbment és mindenét odaadta, amije van. Abban a pillanatban hiszem,
hogy nagyon hasonlóvá vált Krisztushoz, aki kiüresítette önmagát és mindent
odaadott éertünk. Ugyanezt tette Péter, amikor azt mondta: amim van, azt neked
adom.
Mije volt valójában Péternek? Varázsereje? Nem! Gyógyító energiája? Nem!
Képzett orvos volt? Nem! Híres sámán volt? Nem! Egyszerűen Isten gyermeke volt,
Krisztus követője, hitte, hogy Istennek bármi lehetséges és nem a
legkevesebbet, hanem a legtöbbet adja. Nem a minimumot, hanem a maximumot.
Ezért mondta, hogy "a Názáreti Jézus Krisztus nevében kelj fel és járj!'' Megvolt
az identitás, tudatában volt saját maga és Isten identitásának és ez
megnyilvánult és gyümölcsöt hozott. Nem csak egy dísz keresztény volt, akinek a
FB profilképe egy kereszt, közben pedig haszontalan az élete.
Erre azonnal erő szállt a lábába és talpába, úgyhogy
felugrott, állt és járt-kelt. Bement velük a templomba, járkált, ugrándozott,
és dicsérte az Istent. Az egész nép látta, hogy jár, és Istent magasztalja.
Milyen csodálatos dolog, mekkor jel! Mekkora segítség a
sántának, mindenkinek, valószínűleg magának Péternek és Jánosnak is.
Képzeljétek el, milyen kár lett volna kihagyni. Mekkora pocséklása lett volna
az isteni kegyelemnek, ha nem nyilvánul meg. Azt gondolom, hogy az igazi
tékozlás az, amikor nem használjuk mindazt a kegyelmet, lehetőséget ami benne
rejlik az istengyermeki identitásunkban. Amikor elássuk a talentumainkat, a
tehetséget, amikor nem tesszük meg a maximumot, hanem siránkozunk, hogy mi az,
amink nincs. Az ilyen élet elszárad és kivágják mert haszontalan.
“Akinek van, annak még adnak, hogy bőségesen legyen neki, de
akinek nincs, attól még azt is elveszik, amije van.”
Mt 12, 13
Talán igazságtalannak vagy akár értelmetlennek tűnik ez a
megállapítás, hiszen miért adnak az egyiknek, akinek már amúgy is van és miért
veszik el a szerencsétlentől, akinek meg semmije sincs. De ha semmije sincs,
akkor mit lehet elvenni tőle?
Nagyon valószínűnek tartom, hogy egy olyan
szabályszerűségről van szó, ami nagyon érvényes a mi témánkra, az
identitás-tudatra, a talentumokra és a tékozlásra. Valójában egyik embernek
sincs semmije. Emlékezzünk az igére: “mid van, amit nem kaptál?” – tehát nem
magunktól van, ami van, hanem kegyelem, ajándék az istengyermekség. Annak, aki
ennek tudatában van és hasznosan éli meg, annak az életében ez felerősödik,
egyre jobban megnyilvánul, egyre inkább felszabadul Isten természete,
jellemvonásai. Neki még “adnak”. A másik, aki másban látja az értéket, földi
dolgokban, pénzben, kapcsolatokban, vagyonban, bár ő is Isten szeretett
gyermeke ugyanúgy, mint a másik, számára ez értéktelen, semmi, vagy nem is tud
róla. Egy olyan élethelyzetben, amikor nem rendelkezik olyan dolgokkal, amelyek
számára értéket képviselnek, nincs pénze, nincs munkája, nincs társa, nincs
autója, nincs okostelefonja - azt gondolja, hogy nincs semmije. Ekkor elveszíti
azt, amije volt – akinek nincs, attól azt is elveszik, amije van.
Az Úr oltalmazzon minket meg ettől, és segítsen meg, hogy
ismerjük fel kik vagyunk Őbenne, és mi az amink van és mi a legtöbb amit
megtehetünk. Hiszem, hogy amint ez a vadonban való túlélés kulcsa, ez a
szellemi életben való túlélés kulcsa is, siránkozás helyett elővenni és használatba helyezni azt a
semmit, amink van. Mert erre van szükség, mindenki ezt várja. Mi is erre
vágyunk, Isten is ezt várja és ahogyan olvassuk a Róm 8, 19-ben: "a teremtett
világ sóvárogva várja, hogy Isten fiai megnyilvánuljanak."
Szabadítsa fel bennünk a mindenható Isten az ő minden
kegyelmét amit belénk ültetett és adja meg, hogy az ő dicsőségére jó
gyümölcsöket termő és hasznos életet éljünk!
Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése